Dag 3 en 4 - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Lucy Gerrits - WaarBenJij.nu Dag 3 en 4 - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Lucy Gerrits - WaarBenJij.nu

Dag 3 en 4

Door: Lucy

Blijf op de hoogte en volg Lucy

21 Juni 2017 | IJsland, Reykjavik

Dag 3
Vandaag gaan we naar het geothermische en zeer kleurrijke gebied Landsmannalaugar.
Onderweg zien we nauwelijks bomen, die schijnen ooit in grote getale gekapt te zijn om huizen van te bouwen en om als brandhout te dienen. Het gevolg was een enorme erosie. Nu proberen ze weer wat bomen aan te planten, voornamelijk berken want die schijnen in dit klimaat het beste te overleven. In de gebieden met jonge aanplant moeten daarvoor wel de schapen weghouden worden want die eten de prille boompjes meteen op zodra ze wat blaadjes krijgen.

Wat je hier wel veel ziet zijn lupines, overal echt óveral zie je hier deze paarse bloemen groeien, langs de weg, langs rivieren, hoog in de bergen. Ze zijn met opzet kunstmatig gezaaid met het doel de lava asgrond te verbeteren, maar nu nemen deze als onkruid groeiende planten het heft in eigen hand, ze vermeerderen zich met enorme snelheid. Het doel was door het zaaien van deze lupines de grond vruchtbaar en klaar maken voor andere planten.
Ze sterven elk jaar af en veroorzaken zo een steeds dikkere aardlaag op de as en brengen stikstof in de grond. Er zit maar een hele dunne laag aarde op de vulkanische grond welke heel snel verdwijnt vanwege erosie die wordt veroorzaakt door de wind en het barre weer. Ik ben echter benieuwd of IJsland over een paar jaar niet helemaal paars is.

Onze rit naar Landsmannalaugar gaat grotendeels door een enorme lavawoestijn, eerst is de weg nog verhard maar dan gaat hij over in een baan glad getrokken lavagruis. Waar je de weg niet kan onderscheiden van de rest het landschap liggen wat lavabrokjes langs de "weg" waartussen je dan moet rijden.
Dit landschap is Hekla's werk, deze vulkaan heeft een meerdere tientallen kilometers groot lava landschap veroorzaakt wat zeer populair is bij sciencefiction filmmakers. Interstellar en Game of Thrones zijn bijvoorbeeld films die daar opgenomen zijn. In de winter zijn het grote sneeuwvelden en in de zomer zwarte velden die eruit zien als een absoluut maanlandschap met grote waterreservoirs en brede rivieren. Het geeft je het gevoel in een andere wereld te komen.

Onze chauffeur scheurt met onze 4WD Mercedes truckbus als een volleerde Parijs Dakar rallyrijder door dit woeste maanlandschap wat op de een of andere manier ondanks de hoofdzakelijk zwarte kleur blijft boeien door de verschillende formaties en heuvels en de stroompjes die erdoor lopen.
Er is hier een saga dat trollen die gevangen worden in het zonlicht veranderen in steen. Ik zie hier heel wat trollen die te laat waren met vluchten voor de zon.

De wandeling door Landsmannalaugar was spectaculair mooi, we volgden een uitgespuwde lavabrokkenstroom met daartussen kleine mosjes en lavalzand. Enorm, wat een gigantische grote en bizar gevormde stukken zijn er ooit door de lucht gevlogen. Eromheen bergen in hele bijzondere kleuren, echt prachtig.

Op de terugweg via dezelfde onverharde zeer bochtige weg zette onze chauffeur/reisleider er een tempo in wat Max Verstappen waarschijnlijk zou doen verbleken, tjonge wat een snelheid door die bochten met deze gammele bus met daarachter ook nog een aanhanger met onze bagage erin. Het werkte gewoon op de lachspieren, misschien dacht ie dat er een groep boze trollen op z'n hielen zat. Het was maar goed dat hier in dit extreme lavazandgebied zo weinig verkeer is anders was de bus misschien niet helemaal onbeschadigd uit de strijd gekomen. Ik vraag me trouwens af hoe lang hier de banden van een voertuig meegaan op zo'n verschrikkelijke kiezelige, scherpe en onregelmatige ondergrond.

Dag 4
Naar Vik en de gletsjer

Mutsen, shawls en handschoenen required today. Slecht weer voorspeld en op naar de gletsjer Sulheimajakull voor een glacierwalk. Daar schijnt het koud te zijn dus winters aankleden.
Tijdens de rit daarheen steken we vele rivieren over en zien we nog 2 watervallen. We hebben er al verschillende gezien de afgelopen twee dagen maar die van vandaag, de Seljalandsfoss waterval was wel de meest spectaculaire. Wow ! Wat een overweldigende hoeveelheid water stort daar naar beneden. Door de extreem harde wind om de rotsen werd het water van de val ver weg geblazen.
Tegelijkertijd regende het dus waar je nou het meest nat van werd is niet te zeggen. Zelfs redelijk brede waterstroomjes die langs de berg naar beneden stromen worden op sommige stukken door de vreselijke harde wind weggeblazen.
Ook onderweg richting het oosten liggen weer overal grote rotsblokken. De schapen proberen hierachter beschutting te vinden tegen de harde wind.
In IJsland is overal wel ergens een eruptie geweest dus er is bijna alleen vulkanische grond vandaar dat je door het landschap heen op veel plaatsen rotsblokken ziet.
Verderop naast de actieve vulkaan Eyjafjallajökull stort de Skogafoss waterval zo'n 60 meter naar beneden, ook een spectaculaire waterval, maar het regent zo hard dat ik maar 5 minuten van de 45 gebruikt heb. Snel terug naar de bus waar iedereen letterlijk en figuurlijk binnendruppelt . Soaky wet zijn we allemaal. De bus is redelijk krap wat niet echt een probleem is maar met al die natte broeken, jassen en rugzakken is het toch wel een klein drama. En de stank die al dat natte goed verspreidt. ....jakkes !
Airco is volgens mij pas uitgevonden na fabricage van deze aftandse bus dus hoop op warme lucht is vervlogen en onze natte kleding droogt dus ook niet vanwege al dat vocht in de bus.
Omdat gisteren de verwarming niet lager kon dan standje "heel heet" werden mijn benen bijna gekookt op de plek waar ik zat want daar zat het verwarmingsrooster waar de hete lucht geconcentreerd naar binnenenstroomde, maar nu zou ik er blij mee zijn. Dus je ziet maar weer....alles is relatief.

Net op de black beach geweest, een lavastrand met de moeilijke naam Dyrhólaey, maar werkelijk.......wat een prutweer ! Het is daar zo mooi met prachtige heel bijzondere gelaagde basaltrotsformaties, maar het regende pijpenstelen, je werd op dat strand bijna weggeblazen door storm en plensregen. Toch maar ff snel wat foto's gemaakt hoewel dat bijna niet mogelijk was door regenwater om m'n lens. Zo jammer want het was echt een fotogenieke plek met machtige golven op de achtergrond.
Ook daar trouwens weer een legende: de rotsen in de omgeving zouden versteende trollen zijn die bij het aanbreken van de dag betrapt werden bij het verslepen van een schip naar het strand.

De gletsjer wandeling heb ik toch maar niet gedaan hoewel ik me daar erg op verheugd had want zoiets is natuurlijk een unieke ervaring. Het weer is zo verschrikkelijk slecht en ik ben vandaag al zo nat geworden dat ik weinig zin heb om na afloop van deze 3 uur durende tocht nog een keer doorweekt in die krappe bus te zitten.
De 5 mensen van onze groep die die wandeling wel gedaan hebben vonden het wel mooi maar die waren helemaal tot op het bot verkleumd en zeik-zeiknat.
Vind het jammer dat ik het niet gedaan heb maar heb geen spijt, eigenlijk veel te duur en dan ook nog eens zo afzien èn geen foto's kunnen maken in deze natte, mistige omstandigheden.
Er was een alternatief programma voor de niet-gletsjer lopers, een volkenkundig IJslands museum wat ook wel leuk was en behalve de originele te bezichtigen oude IJslandshuisjes op het veld rondom het museum in ieder geval warm en droog.

• 22 Juni 2017 - 08:51

Berny:

whow, water in overvloed... kunnen we hier wel gebruiken, bloedheet.
    blij dat JIJ de namen van locaties op schrijft...ik kan ze amper lezen, laat staan uitspreken!
    niettemin wist je toch wel dat water (vanuit alle windstreken/hoeken) typisch IJsland zou zijn...? 't droogt maar ontneemt inderdaad veel zicht en genot van de omgeving. hoop dat het snel wat opklaart, wat na regen komt zonneschijn...toch?
    ENJOY, lieve grt berny

• 23 Juni 2017 - 11:07

Desiree:

Leuke verhalen mam! Denk niet dat je bruiner terug komt, maar eerder witter :) En wat een trollenboel daar zeg! :')
    Xx vanuit Thailand