Huisdieren en geluiden - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Lucy Gerrits - WaarBenJij.nu Huisdieren en geluiden - Reisverslag uit Mataram, Indonesië van Lucy Gerrits - WaarBenJij.nu

Huisdieren en geluiden

Door: Lucy

Blijf op de hoogte en volg Lucy

17 April 2015 | Indonesië, Mataram

Huisdieren.....en geluiden

Vrijdag 17 april Senggigi

Ik heb hier heel wat huisdieren dus eenzaam hoef je je hier niet te voelen ;-)
Soms zie je in je ooghoek plotseling iets bewegen, je kijkt en ziet niets en je kijkt nog eens en ineens zie je weer beweging en schiet er heel snel een salamander voorbij of je doet een kastje open en komt er vliegensvlug een naar buiten geschoten.
Hier noemen ze deze beestjes die tussen de 3 en ruim 10 cm lang zijn tjitjaks. Je ziet ze overal, binnen in je huis of buiten schietend over de muren of het hout van je meubels of balkon.
Verder zijn hier de honden, allemaal verschillend uitziende bastaards. In het begin blaffen ze heel de tijd tegen je want waarschijnlijk zien ze je als een indringer hier op het complex, maar na een paar dagen hebben ze je denk ik opgenomen in de leefgemeenschap en ben je een stuk minder interessant.

Ik ben er nu eindelijk ook achter wat me 's nachts vaak wakker maakt. Aanvankelijk dacht ik aan een grote vogel op m'n dak die vreemde, harde geluiden maakt, maar dat is eigenlijk niet mogelijk want vogels hoor je 's nachts niet.
Het blijkt een gekko te zijn, een grote hagedis van ongeveer 20 cm die een aantal keren heel hard prrr, prrr, prrr roept gevolgd door kreten die lijken op ekkur, ekkur ! Werkelijk een heel aantal decibellen en dan verschillende keren in de nacht 2 meter boven m'n bed ergens op het dak.
Ze schijnen soms ook binnen te zitten maar dat heb ik gelukkig nog niet gezien. Ik ga er ook maar niet naar op zoek en hou m'n ogen stijf dicht want ik mocht er midden in de nacht in het donker eens een tegen komen......liever niet eigenlijk. Vanmorgen zat er trouwens een op de keukenvloer en die wilde in mijn openstaande rugzak kruipen. Dat vond ik niet zo'n goed idee van hem en heb hem toen maar voorzichtig de weg naar buiten gewezen.
Vandaag is me overigens verteld dat als de gekko na het prrrr, prrr-en 7x ekkur roept dit geluk brengt, dus.....voortaan zal ik tellen.

Je treft hier een heleboel verschillende vogels aan met allemaal een ander soort gezang en getjilp. Vele soorten vlinders en insecten zoals libellen, torren en krekels. Veel, heel veel van deze laatste soort gezien de herrie die ze samen maken.
En dan 's nachts, het lijkt hier rondom mijn vijver die onder m'n terras doorloopt tot tegen m'n huisje wel een concert. Oorverdovend ! Allerlei soorten kikkers met elk hun eigen kwaakgeluid, van hoog tot laag gefrrrogfrrrog ter begeleiding van het krekelkoor wat heel de dag en nacht te horen is.
Eenmaal was er eentje zo oorverdovend hard de boventoon aan het voeren met zo'n overweldigend schril geluid, dat ik een tak heb gegooid in de richting waar ik vermoedde dat dit ergerlijke rotbeest zich ophield. En het was meteen stil. Of hij slechts geschrokken of precies geraakt en dood was weet ik niet maar dat maakte mij niet zoveel meer uit. Het was stil en het moet wel een reuzen exemplaar geweest zijn gezien het enorme geluid dat hij voortbracht.

Aan het geluid van de muezzin en zijn koor met volgelingen iedere morgen om 5.15 en 7.15 ben ik ook nog niet echt gewend. Ik wordt er nog steeds wakker van en slaap dan moeilijk weer in. Het geroep door de schelle luidsprekers duurt zeker een kwartier lang en komt van minimaal 4 verschillende kanten. Telkens denk je 'nu is het gelukkig klaar' en is het 15 seconden stil, maar dan begint er weer één, twee of meer en dan allemaal door elkaar.
Aangenaam is dat zeer zeker niet......het maakt me onrustig....zou het nog wennen?
Overdag valt het geluid van de oproep voor het gebed inmiddels wel wat mee, maar dan zijn er ook meer andere omgevingsgeluiden en wordt ik er ook niet zo ongewenst agressief door uit m'n slaap gehaald. Het gezang heeft dan meer een meditatief effect.
Van donderdagavond tot en met vrijdagavond zijn ze overigens het meest en het luidst èn het langst actief. Dat is de Heilige dag en dan wordt er volgens mij met de inzet wie de meeste volgelingen krijgt met nòg meer volume geroepen.

  • 17 April 2015 - 19:31

    Sandra:

    Lieve Lucy,

    Tjitjaks, geluiden vanuit de moskee....het lijkt wel heel kort geleden dat ik in Indonesi was.zo herkenbaar. Ik vond die beestjes in t begin vreselijk maar ja ze zitten overal!
    Je schrijft super en dat is voor ons erg leuk om te lezen. Ik weet niet of je het weet maar je bent nog geen twee weken weg en jij maakt allemaal maffe ,spannende,leuke dingen mee. Ik zou graag een filmcamera plaatsen en je stiekem filmen. Wat zou ik een lol hebben.
    Jammer dat je zo afgelegen zit in je mooie hutje. Maar je hebt straks je fiets!
    Geniet maar lekker en ben erg benieuwd naar t komende verhaal.
    Hier alles oké. Nog 1 week en dan heb ik ook vakantie. Lekker!!!
    Lieve Lucy, ben benieuwd wat je meemaakt met een volgende Tarzan of wie dan ook.Pas maar op dat ze straks niet in een rijtje voor je hut staan....
    Liefs Sandra

  • 19 April 2015 - 07:40

    Lucy Gerrits:

    Haha Sandra, dat denk ik niet, daar zorg ik wel voor ;-)
    Ik wens jullie alvast een hele fijne vakantie. Geniet van je rust.

  • 28 April 2015 - 18:53

    Desiree:

    Haha mam! Je verstoort de natuur met je takken gegooi!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lucy

Actief sinds 26 Maart 2015
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 16026

Voorgaande reizen:

18 Juni 2017 - 01 Juli 2017

IJsland, een frisse neus in de zomer

26 Maart 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

04 April 2015 - 31 Mei 2015

Lombok Indonesie

Landen bezocht: